Hector on tehnyt koskettavia ja myötätuntoisia lauluja jo kuudella  eri vuosikymmenellä. Tänä syksynä hän aloittaa AIKA MATKA 1966-2011  -konserttikiertueensa täältä Jyväskylästä 27.10.2011. Mikäli saan ostettua lipun tuohon konserttiin, niin se tulee olemaan melkoista muistojen kullanhuuhdontaa.

 

Omaa henkilöhistoriaanikin Hectorin laulut värittävät.  Serkkupoika osti kaikki hänen LP:nsä aina niiden ilmestyttyä.  Käytin noilta levyiltä äänittämiäni kasetteja myötätuntomusiikkina aina kun olin kuumeessa.  Sainpa aikanaan nimikirjoituksensakin itselleni ostamaani EUROOPPA-kasettiin.

 

Liisa Talvitien artikkelissa ”Pitkän pitkä tie” (APU 35/2011) paljastuu, että agnostikoksi tunnustautuvan Hectorin jumalkäsityksen mukaan Jumala ei voi olla persoonallinen.

 

 1315505606_img-d41d8cd98f00b204e9800998e Daniel Battiston

 

Kuitenkin Hector on kääntämässään kappaleessaan On Marialle syntynyt poikalapsi” laulanut seuraavasti:

 

 ”Ja joulun viettoon käymme taas me kaikki kristityt .”

 

ja

 

”Ja kuolemallaan  pelastaa  hän kerran kristityt”

 

Kuinka siis agnostikko voi olla kristitty?  Vai voiko?  Wikipedian  artikkelin mukaan kristityiksi voidaan kutsua myös kristillisen kirkkokunnan jäseniä.  Kansankielessä heitä saatetaan kutsua nimikristityiksi.  Jehovan todistajat  kutsuvat itseään tosi kristityiksi.  Raamattuun pohjautuvan kristityn määritelmän voit lukea tästä.  Meillä ei ole Raamatun mukaan oikeutta tuomita ketään, mutta Jumala kyllä aikanaan tietää kuka on oikea kristitty - siis kuka pysyy Hänen vaskoolissaan.

 

On melkoista kullanhuuhdontaa, kun median tai taiteellisten tuotosten välittämien tietojen avulla arvelee julkisuuden ihmisten hengellistä tilaa.  Tuo APU-lehden artikkeli veikin maton jalkojeni alle, sillä onhan Hector hymyillyt kristillisen ASKEL-lehden kannessa.  Hänen lauluaan ”Kuunnellaan vain taivasta” on mukaellen käytetty  jopa hengellisten kesäjuhlien teemana.  ”Ei selityksiä” –albuminsa kannessa on ristiinnaulitun Jeesuksen kuva –taivaalla ja ilman ristiä.  Varhaistuotannostaan muistan Narnia-aiheisia lauluja, joissa mainitaan Aslan. C.S.Lewisin tuotannossa Aslan-leijona on mielletty Jeesuksen vertauskuvaksi.

 

APU-lehdelle antamassaaan haastattelussa Hector kertoi erään turhauttavan kokemuksensa koskien kristinuskoa.  Hän oli hakeutunut papin puheille läheisensä ollessa kuolemassa, mutta pappi ei ollut osannut tarjota lohduttavia ohjeita kuolevan kohtaamiseen.  Tyhjyys jäi. Eikö papeille anneta koulutusta tuollaisiin tilanteisiin?  Tai eivätkö he ole itse löytäneet Raamatusta kultahippuja, joita voisivat esittää epätoivoiselle rinnallakulkijalle?

 

Ymmärrän kyllä, että on hyvin vaikeaa löytää oikeita sanoja, kun kuulija tai elämänsä viimeisiä viikkoja elävä  ei ole hyväksynyt omakohtaisesti Jeesuksen tarjoamaa täydellistä myötätuntoa.  Usko Jeesukseen kun on lahja, jonka Jumala tahtoo antaa kaikille.  Mahdollisuuksia tuon lahjan vastaanottamiseen  tulee kunkin kohdalla kahdessa tai kolmessa elämänvaiheessa.

 

Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.”  (Jer 29:11)

 

Me voimme rukoilla julkisuudenkin henkilöiden puolesta, jotta he nöyrtyisivät ottamaan vastaan tuon lahjan.  Se on myötätuntoista toimintaa, sillä Raamatun mukaan ilman tuota lahjaa heitä  odottaa kärsimys vielä kuoleman jälkeenkin.  Rukoilemalla olemme mukana suuressa kullanhuuhdonnassa aktiivisina toimijoina.

 

Jeesus on mielestäni personalisoitunut myötätunto.   Hän kärsi ristillä kaikkien ihmisten kaikkina aikoina kokemat omantunnon kärsimykset.  Hän ymmärsi ja ymmärtää kärsimyksemme.  Ymmärtäminen ja myötätunto ovatkin käsitteinä aika lähellä toisiaan.

 

 

 

                  Tuntemisiin

 

                   Pelle