VR:n lipunmyynnin  viime päivien keskeytyminen olisi voitu ennakoimalla estää.  Näin arvelee  ”Päättelytekniikka ohjelmisto-ongelmien selvittämiseen” -kirjan laatija FT Erkki Laitila blogissaan:

 

http://ongelmanratkaisutekniikat.wordpress.com/2011/09

 

Hänen väitöskirjaansa tästä kansainvälisestikin uraauurtavasta tutkimuksesta ohjelmisto-vikojen ennaltaehkäisemiseen millä tahansa ohjelmointikielellä kuvataan Tietoviikko-lehdessä seuraavasti:

 

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/suomalainen+menetelma+paljastaa+ohjelmavirheet/a136159

 

Blogissaan Erkki Laitila on  todennut, että ohjelmistojen tekijät haluavatkin ilmeisesti tuottaa epäkelpoja ohjelmistoja, koska jopa 40 % tuloistaan kertyy ohjelmistojen huoltokustannuksista.  Ohjelmien varassa arkipäivän keskellä elävät joutuvat kärsimään tästä voitontavoittelusta.  Euroajattelu ei kannusta myötätuntoon asiakkaita kohtaan.  Myötätunnon voidaan ajatella olevan myös syvempää ymmärtämystä asioiden keskinäisestä riippuvuudesta. Se vaikuttaa puuttuvan  business-henkisyyteen houkutelluilta ohjelmoijilta.

 

Tunnekartalla myötätunto löytyy kello kahden suunnalta toiselta kehältä keskipisteestä lukien. Myötätunnon eli  syvemmän ymmärryksen puute johtaa taas kärsimykseen, joka sijaitsee kello kahdeksan suunnalta  myös toisella kehällä.

 

 1316512645_img-d41d8cd98f00b204e9800998e Goran Anicic

 

VR:n lipunmyyntiongelmat ovat vajaan viikon aikana aiheuttaneet VR:lle jo tuntuvia tappioita  eli taloudellisia kärsimyksiä maksamattomien matkojen muodossa.  Tätä artikkelia kirjoittaessani VR:n lipunostosivustolla oli ruuhkaa. Jos lipun hankinta jää viime hetkeen, niin tämä ostomuoto ei siis toimi.

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:iyWwgtunBWkJ:www.vr.fi/+VR:n&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

 

Helsingin Sanomien uutisissa VR:n viestintäpäälikkö Mika Heijari ei muistanut mainita, ettei kortilla maksaminen junassa onnistu.  Niinpä korttimaksamiseen tottuneet pääsivät tänään matkustamaan ilmaiseksi.

 

 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/VRn+lippuautomaatit+yh%C3%A4+poissa+k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4/1135269447659

 

 

VR:n lipunmyynnistä kannattaa antaa palautetta seuraavalla lomakkeella.  Ilman vastavuoroisuutta ei mikään muutu.

 

http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/anna_palautetta.html.stx

 

VR:n lipunmyynnin ongelmien syiksi on arvioitu teknisiä ongelmia, tietojärjestelmän ongelmia tai kapasiteettivajetta.  Ohjelmistoyhtiöt ja VR syyttelevät toisiaan.

 

http://www.ess.fi/?article=341215

http://www.ess.fi/?article=341424

http://www.hameensanomat.fi/?article=168121

http://www.digitoday.fi/data/2010/08/18/logican-keskuskone-kaatui-vrn-lipunmyynti-hyytyi/201011424/66  

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110993077&ext=rss

 

Ohjelmistojen huonosta testauksesta   ja sen aiheuttamista  viikkojen tai kuukausien  takkuilusta siirtymävaiheessa on varmasti kokemusta monilla työpaikoilla.  Erkki Laitilan kirjan oppien avulla ne voitaisiin pitkälti välttää.:

 

http://ongelmanratkaisutekniikat.wordpress.com/2011/05/06/toinen-painos-kirjasta-paattelytekniikka-ohjelmisto-ongelmien-selvittamiseen

 

Lyhytosoite  yllämainittuun sivustoon, jossa tuo nerokas kirja esitellään on:

 

http://joi.nu/Ot

 

 

FT Erkki Laitilan vuoden takainen näkemys suomalaisen tietotekniikan jälkeenjääneisyydestä sai alla olevassa nettikirjoituksessa paljon nyökytteleviä kommentteja.

 

http://erkkilaitila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/30386-miksi-suomi-on-pudonnut-tietotekniikan-takapajulaksi

 

Suomen yliopistot toimivakin nykyään näemmä kehityksen jarrumiehinä.  Niissä vain lähinnä puhutaan innovoinnista sen sijaan, että oikeasti edesautettaisiin luovien menetelmien esiinmarssia.

 

 

 

                  Pelle Gudsson