Olin väärässä eilisessä kirjoituksessani, kun väitin Jumalan vaativan meitä uskomaan Jeesuksen ylösnousemuksen ja ottamaan hänet sydämeensä asumaan.  Raamatussa ei puhuta siinä yhteydessä  vaatimuksesta.  Sen sijaan vaatimus mainitaan seuraavassa Jumalan repliikissä, joka löytyy kyllä Raamatusta :

”Vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua.”  (5.Ms 5:9)

Uskoontulossa on lähinnä kyse sydämen avaamisesta Jeesukselle.  Jumala kutsuu jokaista elämänsä aikana kaksi tai kolme kertaa. Näitä ajanjaksoja kutsutaan etsikkoajoiksi. Tämä tieto löytyy Vanhan testamentin puolelta Jobin kirjasta vuoden 1933 käännöksestä :

 ” ´Minä olin syntiä tehnyt ja vääristänyt oikean, mutta sitä ei kostettu minulle;

Hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta.´

Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,

Palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.”  (Job 33:27-30)

Vuoden 1992 käännöksessä tuo alleviivattu osuus on käännetty ”kerran toisensa jälkeen”, jolloin etsikkoaikojen ratkaiseva merkitys ei olekaan lukijan tajuttavissa. Tämän tyyppisiä alkukielistä merkittävästi poikkeavia kohtia löytyy uusimmasta Raamatun käännöksestä satoja. Ne eivät anna lukijalle mahdollisuutta huomata tiettyjä olennaisia asioita Raamatun kokonaiskertomuksessa.

 

             Näissä mietteissä,

             Pelle

 

VÄÄRYYS  löytyy tunnekartalta www.taiwas.net/tunteet toiselta kehältä kello yhdeksän suunnasta.

AVOIMUUS taas näkyy samoin toisella kehällä suunnassa kello kolme.

VAATIMUS ympäröivine tunteineen sijaitsee kello kahdeksan suunnassa kolmannella kehällä keskipisteestä lukien.