Jähmeä olo yllätti tuossa viikonloppuna ja se tuntui vielä eilenkin  näkyen liikkeiden hitautena.  Eräs ystäväni sanoi,  että tuollainen jähmeä liikkuminen on minulle tyypillistä, kun olen saanut yliannoksen informaatiota.   Reilun viikon verranhan  olin työstänyt tuota ruotsinkielistä tunnekarttaa, joka on nyt onnellisesti nettiin saatettu .  Tänään sain sen  avautumaan  melko nopeasti yhdellä klikkauksella.   Kokeile vaikka :

http://www.keepandshare.com/doc/view.php?id=1854421&da=y

Siellä se jähmeys näkyy ruotsiksi kirjoitettuna  :  Stelhet” löytyy tuolta tunnekartalta kello puoli kahdeksan suunnalta viidenneltä kehältä.  Joudut ehkä suurentamaan pdf-esitystä hieman.

Yhdistän  muuten tällaisen jähmeän olon  myös  joihinkin traumaattisiin pelkoihin , joita  en ole vielä täysin elänyt läpi.   Tunnekartalla www.taiwas.net/tunteet  jähmeyden ympäriltä löytyvät  vieritunteina  oireilu, pelko, ahdistus ja masennus.  Yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaanhan menneisyydessä koetut tunteet vaikuttavat elimistössämme monin eri tavoin, kunnes ne on tunnetasolla eletty läpi – joskus tuskallisestikin.  Ehkäpä juuri  nyt olen kulkemassa  tämän jähmeyteni kautta kohti eheyttä.

Samanlaista liikkeiden hitautta olen huomannut myös  joillakin psyykelääkkeitä  käyttävillä.  Onko se seurausta niistä lääkkeistä vai sitten heitä vaivaavasta ahdistuksesta tai masennuksesta, sitä en rohkene lähteä arvailemaan.

Mieleeni tuli myös ajatus siitä, että mahdollisesti lihasten venyttelykin saattaisi  auttaa.  Ainakin kun itselläni se jähmeys tuntui lähinnä etureisissä.

 

                  Tuntemisiin,

                  Pelle