Lääkäriltä saatu oikea diagnoosi on myös osoitus myötätunnosta. Sen avulla hoitotoimenpiteet voi kohdistaa asianmukaisesti ja potilaan kärsimys lievittyy. Aina ei kuitenkaan lääkäreillä ole tarvittavaa tietoutta potilaan auttamiseen.
Penny Mathews
Terveys on kuitenkin kullanarvoinen aarre. Kun terveydenhoitohenkilökunta etsii niitä asioita ihmiskehosta ja –mielestä, jotka estävät terveyden, niin he tavallaan huuhtovat kultaa.
Radio Deissä oli Timo Tikalla päivän vieraana Hannu Huhtala 13.9.2011. Ohjelmassa Hannu kertoi muun muassa nuorena kokemastaan paniikkihäiriöstä, jota lääkärit eivät kyenneet vielä nelisenkymmentä vuotta sitten diagnosoimaan. Lääkärikunnan ymmärrys ei riittänyt hoitamaan Hannua silloin myötätuntoisesti. Ihmisten ymmärrys kasvaa ajan myötä sekä henkilökohtaisesti että myös yleisellä tasolla ammattikunnittain. Kaikkea emme kuitenkaan koskaan tule ymmärtämään.
Laulajaevankelistana Hannu Huhtala kertookin Hänestä, joka ymmärtää maailmankaikkeuden kokonaisuuden ja sen kärsimykset kaikessa laajuudessaan.
http://www.youtube.com/watch?v=ydJbsMr2y-c
Tämä kirjoitus on tavallaan rinnakkainen edelliselle artikkelilleni VR:n lipunmyyntiongelmista, joka oikeastaan oli osa tätä myötätunnosta kertovaa Kullanhuuhdonta-sarjaa. Nythän yritetään diagnosoida sitä, miksi VR:n lipunmyynti ei toimi suunnitellusti. FT Erkki Laitila on vuosikymmenien kehitystyön tuloksena laatinut dignosointimallin, jolla tuon kaltaiset ja pienemmätkin tietokonehäiriöt voisi ehkäistä jo ennakolta.
http://ongelmanratkaisutekniikat.wordpress.com/2011/09
Vaikuttaa siltä, että Suomessa ei arvosteta hänen keksintöään. Jos vertaisi tätä tietokonetapausta ihmisten terveydenhoitoon, niin ymmärtämättömät - tai tietoisesti välinpitämättömät - ohjelmistoyrittäjät ovat kuin hammaslääkäreitä, jotka eivät valista lapsia pesemään hampaitaan kasvattaakseen omaa toimeentuloaan. Ennaltaehkäisevästä hoidosta ei välitetä, vaikka tietoa olisikin tarjolla.
Pelle Gudsson