Itselläni on Jyväskylään kymmenen vuoden mittainen perspektiivi. Muutin tänne vuonna 2000. Seuraava kuvareportaasi kertoo valokuvien ja muistikuvieni avulla siitä, miten Jyväskylä on muuttunut kymmenessä vuodessa. Ensin kaihoisia muistikuvia asioista, joita Jyväskylästä ei enää löydy.
Tässä Kävelykadun kohdassa sijaitsi kaksi puhelinkoppia. Niissä käytettyjä puhelinkortteja on minulla vieläkin tallella. Jyväskylän Kesän performanssityöpajan aikana yhteen koppiin ahtautui ihmisiä melkoinen määrä. Ja taisi olla tuo samainen kesä, kun joku innokas katselija oli kiivennyt puhelinkopin katolle ja palokunta tuli tikasautolla paikalle…
Tässä kohdassa Cygnaeuksenkadun varren tontilla sijaitsi vielä muutama vuosi sitten Cygnaeus lukio. Tontin historiasta lisää seuraavalla videolla:
http://www.youtube.com/watch?v=igBqnrg_0Vo
Ikävä menetys Jyväskylän kaupungille oli myös Tuomiojärven leirintäalueen lakkauttaminen. Tuomiojärven lähes puolensataa metriä pitkä uimaranta siinä vieressä on sentään vielä kaikkien käytössä. Seuraavassa tyytyväisten matkailijoiden muistoja uskomattoman kauniilta matkailualueelta, johon rakennetaan asuintaloja aivan kuten tuohon Cygnaeuksen koulun tontillekin.
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=193998
Asuintaloja onkin kymmenen vuoden aikana noussut Jyväskylään lukuisia, joista muutamista otin kuviakin.
Sepänkadun ja Tapionkadun risteyksessä sijaitsevan Jukka Tikkasen suunnitteleman Hopeasepän (2004) paikalla sijaitsi vielä vuonna 2001 matala huoltamorakennus.
Lyseonkadun ja Jyväskylän Helluntaiseurakunnan Siion-temppelin viereen, Jyväskylän melko hiljaisen torin laitaan kohosi 2007 Asko Takalan suunnittelema Torihovi. Tähän kortteliin rakennettiin myös muita kerrostaloja. Paikalla sijaitsi ennen Jyväskylän linja-autoasema, jonka alatasosta löytyi Suomen ensimmäinen Siwa-ketjun myymälä. Linja-autoaseman tiloissa toimi muutaman vuoden myös kristillinen Café 3:16 kohtaamispaikka. Olin mukana raivaamassa sen irtaimistoa pois ennen linja-autoaseman rakennuksen purkamista. Sain muistoksi talkootyöstä hymyilevän munkki-patsaan.
Tässä Kuokkalan sillan kupeessa näet Jyväskylän korkeimman asuinkerrostalon. 15-kerroksisen, Lutakon kaupunginosassa sijaitsevan Horisontin (2008) on suunnitellut Jarmo Pulkkinen. Tämän kuvan ottamispaikalla näin muuten Kimi Räikkösen pysähtyneenä liikennevaloihin, kun hän osallistui Neste Oil Ralliin. Tuossa aivan vieressähän pidettiin ralliautojen päähuoltovarikkoa. Nyt sillekin alueelle messu- ja kultturikeskus Paviljongin viereen ollaan rakentamassa asuintaloja, liikehuoneistoja ja hotellia.
Lutakon asuinalueelle on rakennettu useita kerrostaloja Jyväskylässä asumieni kymmenen vuoden aikana. Muistan eräänkin talon paalutuksen äänien kantautuneen iltaisin keskustassa sijaitsevaan rukouspiiriimme asti.
Kuokkalan sillan yli päästään Jyväsjärven toiselle puolelle. Sinne Ainolanrantaan on myös kohonnut paljon asuintaloja. Niiden rakennuspaikoilta on louhittu kalliotakin. Nostokurki on siis suurin Jyväskylässä havaittu lintulaji ja vieläpä melko yleinen. Muutaman kerran rakennusyhtiö on valaissut sellaista jouluvaloinkin.
Tässä Tourulantien varrella, lähellä keskustaa ei ollut näitä kerrostaloja vuonna 2000. Tourulanpatruunan (2007) suunnitteli Tommi Luukkonen ja Takomon (2005) Jukka Tikkanen. Paikalla sijaitsi matala tiilirakennus, jonka yli näki pyörätieltä Kivääritehtaan rakennuksen. Sen tiloihin on rakennettu yrityspuisto. Joskus 2000-luvulla siellä toimi myös pyöräkorjaamo.
Jyväskylän julkisista 2000-luvun rakennuksista olen myös tallentanut muutaman kuvan.
Lutakkoon nousseen Jyväskylän korkeimman rakennuksen INNOVA 1:n (Arto Sipinen 2002) rakennustyömaan ohi muistan kulkeneeni kuuntelemaan evankelista Riku Rinnettä. Hän oli ensimmäinen ihminen, joka sai minut uskomaan, että Jumala todellakin rakastaa minua. Myös sinua.
Jyväskylän keskustasta Paviljonkiin ja Lutakkoon johtava katettu kävelysilta on myös valmistunut niiden kymmenen vuoden aikana, jotka olen asunut tässä kaupungissa. Aiemmin Lutakkoon joutui kävelemään tai pyöräilemään Kilpisenkadun päästä lähteneen, katetun ylikulkusillan kautta. Muistan kun aikoinaan kuljin rinkka selässä Lutakosta juuri tuota siltaa pitkin tavoitteenani linja-autoasema. Jouduin kysymään tietä. Matka oli ylämäkeä.
Matkakeskus valmistui rautatien ja Hannikaisenkadun väliin 2002. Sen suunnitteli ryhmä Harris-Kjisik-Rouhiainen
Paikallisliikenteen bussit lähtevät Vapaudenkadulta kuten oli asian laita myös vuonna 2000. Silloin matkustin bussilla 18 kohti Kortepohjan ylioppilaskylää ison matkalaukun kanssa. Nyt Vapaudenkadulta löytyy katetut pysäkit sekä Café Wilhelmiina (Jorma Paloranta 2008).
Tässä Sinetti-rakennuksessa (Mikko Jaatinen 2007) toimii nykyisin muun muassa verovirasto sekä työvoimatoimisto. Aikaisemmin Urhonkadun ja Vapaudenkadun risteyksen tontilla sijaitsi Jyväskylän pääposti. Siellä Postipankissa tuli monta kertaa vuonna 2001 jonotettua sadan markan seteleitä. En käyttänyt pankkikorttia vielä silloin.
Entisen työvoimatoimiston tontille puisen Nikolainkulman viereen rakennettiin Sokoksen pysäköintitalo (Petri Rouhiainen 2008). Nikolainkulmassa sijaitsee Jyväskylän seudun matkailuneuvonta, joka säästösyistä on nykyisin talvilauantaisin suljettuna. Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto.
Olen maininnut rakennusten suunnittelijat siitä syystä, että voisit miettiä seuraavaa. Kukahan lienee suunnitellut tämän Jyväskylän Seminaarinmäen H-rakennuksen edessä kasvavan pienen kuusen? Vuonna 2000 se oli noin metrin mittainen. En kylläkään tiedä oliko sitä vielä silloin istutettu Jyväskylän Yliopiston hallintorakennuksen eteen. Se osaa kasvaa itsestään, mitä yksikään esittelemistäni rakennuksista ei tee. Se osaa myös tuottaa happea vedestä ja hiilidioksidista valon avulla yhteyttämällä. Tuota prosessia ei mikään tiedemiesryhmä ole kyennyt jäljittelemään.
Jyväskylän ajasta kiitollisena,
P.S. Jyväskylässä ei vielä vuonna 2000 ollut myöskään maankuulua stand up –koomikoiden esiintymispaikkaa, Seisomapaikkaklubia. Sen estradilla olen itsekin saanut yleisön nauramaan ja taputtamaan. Huomasin kuitenkin katuklovnerian soveltuvan paremmin minulle.
Myöskin Kävelykadun valomainostaulut ovat vasta pari vuotta vanhoja.