Iltapäivälehtien lööpit voivat vaihdella alueittain. Tuon havainnon tein eilen. Ihmettelin että miten kaikkia suomalaisia voisi kiinnostaa Jyväskylän alavireisesti aloittaneen jääkiekkojoukkueen, JYPin kauden ensimmäinen voitto. Sitä nimittäin juhlittiin eilisessä Ilta-Sanomien lööpissä.
Kysymällä pääkaupunkiseudulla asuvalta ystävältäni siellä näkyvää lööppiä selvisi, että sikäläisessä mainoksessa yli puolet lööpin pinta-alasta oli käytetty mainostamaan lehden 90 sentin tarjoushintaa. Se ei muuten ollut tietenkään Jyväskylässä voimassa, vaan jouduin maksamaan lehdestä 1,30 euroa. Valtakunnallisesti huonon uutispäivän lehdessä ei kyllä kovin paljon mielenkiintoista lukemista löytynyt.
Joskus aikaisemminkin olen ihmetellyt, miksi lööpissä Jyväskylä mainitaan niin usein. Eihän tämä ihan Suomen napa ole, vaikka ainakin vanhempien kännyköiden keskimmäisessä näppäimessä lukee: jkl.
Iltapäivälehdet myyvät suuria tunteita. Niillä yritetään herättää ihmisten myötätunto. Samalla lehden kustantaja kaivaa kultaa – vai mitä nuo nykyiset kolikkomme ovatkaan – lehden ostajien lompakoista, kukkaroista tai pankkitileiltä.
Kuluttajalähtöistä markkinointia järjestävät suuret kauppaketjutkin, kun ne pystyvät räätälöimään asiakaskortteja käyttäville juuri kutakin kohderyhmää parhaiten koukuttavat kampanjat. Tämä arvelu vahvistui nyt loppuviikosta Jyväskylässä pidetyillä Markkinointiviestinnän päivillä Leevi Parsaman seminaariluennon aikana. Siellä kerrottiin myös upouudesta netissä pelattavasta SYNERGIAKIEKKO-pelistä.